Katedra Architektury i Form Użytkowych jest jednym z
najniezwyklejszych miejsc Wydziału Sztuki. Łączy w sobie
jedyne w swoim rodzaju usytuowanie i indywidualizm
tworzącego ją zespołu pedagogów. Wyjątkowość położenia
Katedry wynika z tego, że jest rozciągnięta pomiędzy
antypodami „Pentagonu”, jej najbardziej oddalonymi
przyczółkami są sale 16 i 204 znajdujące się na
przeciwległych krańcach budynku. Każdego dnia studenci i
nauczyciele kilkakrotnie odbywają po schodach mozolną
wędrówkę z góry na dół i vice versa; wkraczają w półmrok
przyziemia lub wstępują w jasność sal położonych na piętrze.
Ta niezwykłość lokalizacji koresponduje z osobowością
dydaktyczną i emploi artystycznym wykładowców , którzy
nadają sens i charakter funkcjonowania Katedry. Chociaż
dzielą ich odmienne obszary działalności, osobowości,
sposoby tworzenia, ich dokonania w zakresie projektowania i
designu prezentowane na wystawi, zawierają nieczęsty dar
skutecznego integrowania wartości artystycznych z użytkowym,
wydobywając przez to różne możliwości odczytania i
odczuwania formalnych aspektów zrealizowanych dział.
Projekty Stanisława Gontarczyka, Henryka Kaliszuka,
Mirosława Urbańskiego i Andrzeja Wyszyńskiego, poza
starannym wykonaniem, charakteryzuje bardzo dokładna
znajomość właściwości tworzywa ujawnianych w procesie
formowania, jak również dążenie do uzyskiwania w jego
trakcie jak najlepszych parametrów utylitarnych. Gra
elementów konstrukcji, światła, barw, kształtów i
właściwości haptycznych zastosowanych materiałów tworzy
ciekawe zestroje form, korespondujących z zadaniem tworzenia
przydatnych w życiu społecznym obiektów. Ich przeznaczeniem
jest realizowanie funkcji estetycznych oraz zaspokajanie
potrzeb użytkowników. To sprawia, że nie sposób potraktować
je z obojętnością.
Kazimierz M. Łyszcz